Doen waar je energie van krijgt. Reflexologie Lisette. Amersfoort

In mijn praktijk komen veel vrouwen met verschillende klachten. Een aantal van deze klachten zijn gerelateerd aan de menopauze. Verandering in de cyclus en opvliegers zijn de meest bekende klachten. Maar er zijn nog veel meer klachten, waarbij je niet altijd direct de relatie met de overgang legt. In dit blog geef ik je 10 eerste tips die je direct kunt toepassen om minder last te hebben.

Welke klachten kunnen nog meer gerelateerd zijn aan de overgang?

Denk bijvoorbeeld aan

  • stemmingswisselingen
  • gewrichtspijn
  • hoofdpijn
  • slecht slapen
  • rusteloze benen
  • (nachtelijke) kuitkrampen.
  • Maar ook veranderingen in de stoelgang kunnen gerelateerd zijn aan de overgang.

Wanneer kan ik aan de overgang gaan denken bij klachten?

Vanaf gemiddeld 42 jaar kom je als vrouw in de overgang. De een wat eerder, de ander later. Niet altijd is het direct gedaan met de menstruatie, maar zijn er wel al andere signalen. Deze brengen grotere en kleine klachten en ongemakken met zich mee en hebben enorme impact op je lichaam, op je geest en daarmee op je leven. In een volgend blog zal ik wat meer vertellen over hoe dat dan met je lichaam zit.

Als je je realiseert en bewust wordt wat er in je lijf gaande is, begrijp je beter waarom er bepaalde klachten zijn en waarom je op een bepaalde manier op dingen reageert. Als je dit weet, kun je gaan kijken waar je invloed op kunt uitoefenen, wat je kunt veranderen. Vaak kun je met een aantal kleine veranderingen (in voeding, leefstijl of organisatie van je agenda) al heel wat bereiken en je een stuk beter gaan voelen: meer energie, fitter, gezonder en blijer. Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact met me op.

10 dingen die je zelf kunt doen vóór en tijdens de overgang, om je klachten te verminderen:

  • Eet goede voeding: veel groenten, weinig vlees, regelmatig vis, eieren en noten
  • Vermijd suiker: een stabiele bloedsuikerspiegel heeft vele voordelen; denk aan minder snaaien, minder stemmingswisselingen, lager gewicht en nog veel meer.
  • Beperk je koffie en alcohol inname: deze zorgen – vooral in combinatie met stress – bij veel vrouwen voor opvliegers.
  • Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning:
  • Probeer stress hanteerbaar te houden/te verminderen door dingen te doen met leuke mensen waar je blij van wordt en energie van krijgt.
  • Beweeg voldoende: iedere dag rustig bewegen werkt beter dan 1 keer per week heel intensief (maar ook dat laatste is goed om te doen: voor je spieren, je houding en meer).
  • Douche koud (na): het laat je lichaam wennen aan wisselende temperaturen en zet je immuunsysteem aan.
  • Draag laagjes kleding in natuurlijk ademende stoffen, dan kun je bij temperatuurschommelingen deze aan en uit doen.
  • Houd een dagboek bij over je opvliegers, dan weet je na een poosje wat voor jou de triggers zijn voor de opvliegers.
  • Ga naar een reflextherapeut die met massage je lichaam kan ondersteunen door doelgericht te behandelen. Het werkt ontspannend, maar zet ook het zelfhelend vermogen van het lichaam weer aan om terug in balans te komen.

Wat ga jij doen om je lekkerder te voelen en ook tijdens de overgang te genieten van jouw leven? Deel het in een reactie hieronder. Heb je wat gehad aan deze blog? Laat een reactie achter. Weet je iemand die ook baat kan hebben bij deze informatie? Deel dan dit blog. Standaard als eerste op de hoogte zijn van mijn nieuwe blog? Schrijf je dan in via de knop hieronder.

>
× WhatsApp mij