866984210362848

Schrijf je in voor de gratis inspiratiemails

Overgangsklachten, wat kun je ermee? 10 tips

Bij mij in de praktijk komen veel vrouwen met verschillende klachten. Een aantal van deze klachten zijn gerelateerd aan de menopauze. Verandering in de cyclus en opvliegers zijn de meest bekende klachten. Maar er zijn nog veel meer klachten, waarbij je niet altijd direct de relatie met de overgang legt. Denk bijvoorbeeld aan stemmingswisselingen, gewrichtspijn, hoofdpijn, slecht slapen, rusteloze benen en (nachtelijke) kuitkrampen. Maar ook veranderingen in de stoelgang kunnen gerelateerd zijn aan de overgang. Vanaf gemiddeld een jaar of 45 kom je als vrouw in de overgang. En dat brengt een hoop grotere en kleine klachten en ongemakken met zich mee. Deze hebben enorme impact op je lichaam, op je geest en daarmee op je leven. In een volgend blog zal ik wat meer vertellen over hoe dat dan met je lichaam zit.

Als je je realiseert en bewust wordt wat er in je lijf gaande is, begrijp je beter waarom er bepaalde klachten zijn en waarom je op een bepaalde manier op dingen reageert. Als je dit weet, kun je gaan kijken waar je invloed op kan uitoefenen, wat je kunt veranderen. Vaak kun je met een aantal kleine veranderingen (in voeding, leefstijl of organisatie van je agenda) al heel wat bereiken en je een stuk beter gaan voelen. Heb je daarbij hulp nodig? Neem dan contact met me op.


10 tips om je klachten te verminderen:

  • Eet goede voeding: veel groenten, weinig vlees, regelmatig vis, eieren en noten
  • Vermijd suiker: een stabiele bloedsuikerspiegel heeft vele voordelen; denk aan minder snaaien, minder stemmingswisselingen, lager gewicht en nog veel meer.
  • Beperk je koffie en alcohol inname: deze zorgen – vooral in combinatie met stress – bij veel vrouwen voor opvliegers.
  • Zorg voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning:
  • Probeer stress hanteerbaar te houden/te verminderen door dingen te doen met leuke mensen waar je blij van wordt en energie van krijgt.
  • Beweeg voldoende: iedere dag rustig bewegen werkt beter dan 1 keer per week heel intensief (maar ook dat laatste is goed om te doen: voor je spieren, je houding en meer).
  • Douche koud (na): het laat je lichaam wennen aan wisselende temperaturen en zet je immuunsysteem aan.
  • Draag laagjes kleding in natuurlijk ademende stoffen, dan kun je bij temperatuurschommelingen deze aan en uit doen.
  • Houd een dagboek bij over je opvliegers, dan weet je na een poosje wat voor jou de triggers zijn voor de opvliegers.
  • Ga naar een reflextherapeut die gespecialiseerd is in vrouwenklachten en je kan helpen weer in balans te komen en je lichaam ondersteunt bij het zelfhelend vermogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× WhatsApp mij